بهترین نوع تغذیه در ماه رمضان

اکثر روزه داران پس از ماه مبارک رمضان ، یا افزایش وزن پیدا می کنیم یا ضعیف شده و دچار بیماری‌های گوارشی می شویم . این عوارض از آن جا ناشی می شود که یاد نگرفته ایم اصولی روزه بگیریم . 

بهترین نوع تغذیه در ماه رمضان

 دانستني هاي تغذيه در ماه رمضان ، تغذیه در ماه رمضان ، تغذیه در رمضان ، ماه رمضان ، ماه مبارک رمضان ، خوراک در رمضان ، پرخوری ، بدخوری ، عوارض تغذیه نامناسب ، روزه ، روزه گرفتن ، روزه در ماه رمضان - روزه گرفتن در ماه رمضان ، تغذيه صحيح در ماه رمضان ، تغذیه صحیح ، سحری ، سحر در رمضان ، سحری در ماه رمضان ، افطار ، افطاری ، افطار در ماه رمضان

پرخوری و بدخوری دلیل عمده این عوارض است

تغذیه صحیح در ماه رمضان بسیار اهمیت دارد و باید مواد غذایی مانند گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات و سبزی ها، قسمت اعظم رژیم غذایی شخص را در برگیرد.

مصرف تمام مواد غذایی باید بر اساس اصول و برنامه باشد.مثلاً اگر می گوییم لبنیات خوب است، باید در نظر داشته باشیم که مصرف بالای لبنیات بدون مصرف آب به میزان کافی، ایجاد سنگ‌های مجاری ادراری را بسیار افزایش می دهد.

مصرف مواد پروتئینی (گوشت، مرغ، لبنیات و ماهی) به تنهایی کافی نیست، بلکه در کنار آن‌ها باید از سبزیجات، سالاد، آب و حبوبات استفاده نمود تا از یبوست جلوگیری شود و باید در نظر داشت که مصرف زیاد غذاهای پروتئینی باعث تشنگی می شود.

در خصوص کودکان و نوجوانانی که برای اولین بار روزه می گیرند، باید تمام مواد مغذی در رژیم غذایی آن‌ها گنجانده شود. این نوجوانان باید در وعده سحر به مقدار کافی غذا بخورند و آب میوه هایی مثل هویج و گوجه فرنگی را بسیار مصرف نمایند.

چگونگی روزه گرفتن در ماه رمضان

روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان منافع فراوانی به همراه دارد، ضمن این که باید نکات پزشکی و نحوه تغذیه نیز مورد توجه قرار گیرد. بنابراین مصرف غذای زیاد هنگام افطار و سحر ضرورت ندارد و مهم، داشتن رژیم مناسب غذایی در این ماه است.

بدن مکانیسم‌های تنظیم کننده ای دارد که در طی روزه داری فعال می شوند و سوخته شدن مؤثر چربی بدن در این ماه رخ می دهد. یک رژیم غذایی متعادل برای حفظ سلامت و فعالیت فرد در طول ماه رمضان کافی است. اختلالات به وجود آمده در این ماه، حاصل مصرف زیاده از حد غذا، مصرف نامتعادل غذا و خواب کم است .

سحر:

سحری را سبک مصرف کنید.

افطار:

نیاز فوری بدن هنگام افطار، به دست آوردن یک منبع انرژی به شکل گلوکز(قند خون) برای هر سلول زنده بخصوص سلول‌های مغز و اعصاب است. خرما و آب میوه منابع خوب قند هستند؛ بنابراین هنگام افطار مصرف خرما، آب میوه، سوپ سبزیجات با رشته به منظور حفظ تعادل قند، آب و مایعات بدن توصیه می شود.

شام:

- گروه گوشت: مرغ، گاو، گوساله، ماهی و ...

- گروه نان وغلات: این گروه منبع خوبی از کربوهیدرا��‌های مرکب به شمار می آیند و تأمین کننده انرژی، پروتئین، مواد معدنی و فیبرهای غذایی می باشند.

- گروه لبنیات ( شیر، ماست، پنیر و...) شیر و محصلات لبنی منابع خوب پروتئین و کلسیم هستند که برای حفظ بافت بدن و عملکرد‌های متعدد فیزیولوژیک ضروری می باشد.

- گروه سبزیجات: سبزیجات منبع خوب فیبرهای غذایی، ویتامین A و سایر مواد شیمیایی گیاهی به شمار می آیند که آنتی اکسیدان هستند. این مواد در جلوگیری از سرطان، بیماری‌های قلبی-عروقی و بسیاری از بیماری‌های دیگر مفیدند.

- گروه میوه ها: میوه را به عنوان آخرین قسمت شام یا فاصله کمی بعد ازشام مصرف کنید تا باعث سهولت هضم غذا شد، از بروز برخی مسائل جلوگیری کند. میوه‌های ترش، ویتامین C بدن را فراهم می کنند. میوه‌ها منبع خوبی از فیبرهای غذایی هستند . میوه‌ها و مخلوطی از مغزها را می توان بعد از شام یا قبل از خواب مصرف کرد.

دانستنی های تغذیه در ماه رمضان ، تغذیه در ماه رمضان ، تغذیه در رمضان ، ماه رمضان ، ماه مبارک رمضان ، خوراک در رمضان ، پرخوری ، بدخوری ، عوارض تغذیه نامناسب ، روزه ، روزه گرفتن ، روزه در ماه رمضان - روزه گرفتن در ماه رمضان ، تغذیه صحیح در ماه رمضان ، تغذیه صحیح ، سحری ، سحر در رمضان ، سحری در ماه رمضان ، افطار ، افطاری ، افطار در ماه رمضان

 

نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه